Instructies na een ooroperatie

U heeft een ooroperatie ondergaan. Dit kan bestaan uit het sluiten van een gat in het trommelvlies (myringoplastiek), een operatie aan de gehoorbeentjes om beter te horen (tympanoplastiek) of een operatie om het oor schoon te maken (sanatie). Soms worden onderdelen van deze operaties gecombineerd in dezelfde ingreep.

Oortampon en hoofdverband

Als u wakker wordt na de ingreep, zit er een gaasje of tampon in het oor. Dit wordt na een week verwijderd. Dit helpt de genezing en voorkomt dat het oor nat wordt en gaat ontsteken. Ondanks de tampon kan er wat bloed of wondvocht uit de gehoorhang komen.

Als er een snee achter het oor is gemaakt, zult u een hoofdverband dragen die na 24 uur verwijderd mag worden.

Wonden

Soms zit er een wondje in de gehoorgang, boven het oor of achter het oor. Hierdoor kan het zijn dat de oorschelp tijdelijk minder gevoelig is. De hechtingen zijn vaak oplosbaar, maar moeten soms ook verwijderd worden. Dit zal een week na de operatie gebeuren.

Gehoorverlies

Tijdens de operatie worden er oplosbare schuimpjes voor en achter het trommelvlies gelegd. Dit zorgt ervoor dat u minder goed hoort totdat deze schuimpjes na enkele weken helemaal zijn opgelost. Ook zal een oortampon u tijdelijk extra gehoorverlies opleveren.

Oorsuizen

Als u oorsuizen heeft, kan dit tijdelijk verergeren na de operatie. Normaliter neemt dit geleidelijk aan weer af tot het gebruikelijke niveau als het oor weer is genezen.

Verminderde smaak

Na de operatie kan het zijn dat uw smaak beleving aan de geopereerde zijde wat is veranderd. Dit is meestal tijdelijk en kortdurend, soms kan het enkele maanden duren voordat de smaak volledig is genormaliseerd.

Duizeligheid en misselijkheid

Na de operatie kunt u duizelig en misselijk zijn: dit komt gelukkig niet vaak voor. Het kan zijn dat u hierdoor een extra nacht in het ziekenhuis moet blijven. Neemt de duizeligheid toe en heeft u hier veel last van? Neemt u dan contact op.

Zwelling rondom het oor

Na een operatie van het oor zie je soms dat er rondom het oor nog enkele dagen lichte zwelling aanwezig is. Dit is niet erg.

Is de zwelling rood en pijnlijk en neemt dit toe? Neem dan contact op.

Pijn staat meestal niet op de voorgrond. Het oor kan beurs zijn en er kan sprake zijn van hoofdpijn. Meestal is paracetamol voldoende om te pijn te behandelen: zo nodig 4 x per dag 1000 mg paracetamol.

Antibiotica

Er wordt bij een ooroperatie niet automatisch antibiotica voorgeschreven.  Afhankelijk van de duur en de uitgebreidheid van de operatie en de conditie van het oor kan tijdens de operatie toch besloten worden om antibiotica te geven. Start de tabletten zodra u thuiskomt, volgens voorschrift op het doosje.

De antibiotica heeft als bijwerking dat u wat dunnere ontlasting kunt krijgen. Dit is niet erg en geen reden om de medicatie te staken.

Mocht u allergisch zijn voor de antibiotica: geef dit dan aan, dan krijgt u een alternatief middel voorgeschreven. Krijgt u gedurende de kuur last van rode jeukende bultjes, huiduitslag of een dikke keel? Dat kunnen tekenen van een allergie zijn voor het medicijn; stop het medicijn en neem contact op met de polikliniek KNO.

Meestal kunt u dezelfde dag nog naar huis. Als u wakker wordt na de operatie zult u nog wat versuft zijn van de narcose die u heeft gekregen. Doordat er mogelijk nog wat slaapmiddel in het bloed zit, mag u niet zelf naar huis rijden na de operatie. Soms bent u nog duizelig of misselijk en blijft u een nachtje slapen in het ziekenhuis.

Na narcose gebruikt u op de dag van de behandeling licht verteerbare voeding en drinkt u dranken naar behoefte.

Het is raadzaam om u de eerste dagen na de operatie niet zwaar in te spannen. U mag geen lichamelijke arbeid verrichten of sporten in de eerste 4 weken na de operatie.

Douchen en zwemmen

Als uw oor te nat wordt, zal het minder mooi genezen en heeft u kans op een oorontsteking.

U kunt douchen en de haren wassen, mits u het oor droog houdt.

Zwemmen of met het hoofd onder water in bad mag de eerste 4 weken niet.

Tampon en hechtingen verwijderen (na 1 week)

Oortampons en niet-oplosbare hechtingen worden verwijderd op de polikliniek: dit is ongeveer 1 week na de operatie. Dit is niet pijnlijk, maar mogelijk wel een onaangenaam gevoel. Gelukkig duurt het kort (seconden).

Hoortest

Vaak wordt er een hoortest afgesproken na de operatie. Dit is echter pas zinvol als het oor helemaal is genezen, dus na 2 tot 3 maanden.

• Als het oor blijft bloeden en dit door het hoofdverband heenstroomt.
  • Als u erg duizelig en/of misselijk bent.
  • Als enkele dagen na de operatie uw oor pijnlijk, warm en rood wordt en deze klachten toenemen.

Bij problemen kunt u tussen 08:00 en 16:30 contact opnemen met de polikliniek KNO Vijf Meren Kliniek, Spaarne Gasthuis,  Telefoon: 023-2248422.

Haarlem Zuid              T 023 224 4880

Haarlem Noord            T 023 224 7880

Hoofddorp                  T 023 224 6880

De bovenstaande nummers gelden ook als u op een externe locatie (bijvoorbeeld Annatommie in Amstelveen) geopereerd bent.

Bovenstaande instructies zijn algemene instructies die gelden voor een ooroperatie. Echter, elke patiënt is anders. Het kan zijn dat uw KNO-arts u andere instructies heeft gegeven dan bovenstaand; volg dan altijd de instructies van uw eigen arts op.

Namens de Vijf Meren Kliniek en het Spaarne Gasthuis wensen wij u een spoedig herstel.