U heeft een operatie aan de stembanden ondergaan (microlaryngoscopie). Dit wordt meestal gedaan om een afwijking van de stembanden te verwijderen. Ook wordt dit gedaan om een hapje weefsel weg te nemen van een afwijking zodat dit kan worden onderzocht.

Stemrust

U dient 2 dagen na de operatie stemrust te houden. Dit betekent dat u de stem niet mag gebruiken. U zult dus moeten communiceren middels pen en papier of door te typen op uw telefoon of tablet.

Probeer de stem in de week na de operatie zoveel mogelijk te ontzien.

Keelpijn

Het is mogelijk dat u na de operatie keelpijn heeft. Meestal is paracetamol voldoende om te pijn te behandelen: zo nodig 4 x per dag 1000 mg paracetamol.

Na narcose gebruikt u op de dag van de behandeling afgekoelde, licht verteerbare voeding en drinkt u koude of afgekoelde dranken naar behoefte.

Gekruid eten kan pijnlijk zijn: vermijd dit in de eerste  dagen na de operatie.

Wij adviseren om minimaal de eerste 7 dagen na de operatie niet te roken en geen alcohol te drinken.

Wij raden u aan om de dag na de operatie geen zware inspanning te verrichten.

Heeft u een beroep heeft waarbij u uw stem veel moet gebruiken? Probeer dan in de week na de operatie andere werkzaamheden te verrichten.

Controle van de stembanden

Meestal komt u een week na de operatie terug op de polikliniek. U krijgt dat de uitslag te horen van het weefselonderzoek en wordt gekeken of uw klachten zijn afgenomen.

• Als u ondanks de genoemde pijnstilling erge pijn heeft.
  • Als u koorts (lichaamstemperatuur ≥ 38,5 °C) krijgt.
  • Als u benauwd wordt na de operatie.

Bij problemen kunt u tussen 08:00 en 16:30 contact opnemen met de polikliniek KNO Vijf Meren Kliniek, Spaarne Gasthuis,  Telefoon: 023-2248422.

Haarlem Zuid              T 023 224 4880

Haarlem Noord            T 023 224 7880

Hoofddorp                  T 023 224 6880

De bovenstaande nummers gelden ook als u op een externe locatie (bijvoorbeeld Annatommie in Amstelveen) geopereerd bent.

Bovenstaande instructies zijn algemene instructies die gelden voor een stembandoperatie. Echter, elke patiënt is anders. Het kan zijn dat uw KNO-arts u andere instructies heeft gegeven dan bovenstaand; volg dan altijd de instructies van uw eigen arts op.

Namens de Vijf Meren Kliniek, Spaarne Gasthuis wensen wij u een spoedig herstel.