Instructies na keelamandeloperatie

Direct na de ingreep heeft u pijn in de keel en moeite met slikken. De pijn kan uitstralen naar de oren. Zo nodig kunt u de verpleging om een pijnstillend middel vragen. Veel drinken van koud water is belangrijk en kan de pijn verlichten. Daarnaast moet u het schrapen van de keel zien te voorkomen. Meestal komt er na de operatie wat vers bloed uit de keel. Ook kan donker bloed worden gebraakt. Dit is oud bloed dat tijdens de operatie in de maag terecht is gekomen en kan soms misselijkheid veroorzaken. Soms kan er ook een beetje bloed uit de neus lopen. Dit komt doordat het beademingsbuisje waarmee u tijdens de narcose in slaap werd gehouden via de neus kan worden ingebracht.
Na verwijderen van de neusamandel treedt vaak ook enig bloedverlies uit de neus op.

Weer thuis

Op de plaats van de verwijderde amandelen ontstaat een grijswitte korst, die meestal na zeven tot acht dagen loslaat en spontaan verdwijnt. De uitademingslucht kan hierdoor wat weeï̈g ruiken. Bovendien kunt u een wat metaalachtige smaak hebben. Ook dit verschijnsel verdwijnt vanzelf.

Pijnstilling

Vanwege de aanwezige keelpijn is het verstandig gedurende de eerste 3 dagen: 4 maal daags 1000 mg Paracetamol (zetpil of oplostablet) te gebruiken. Geeft dit onvoldoende resultaat dan kunt u extra 50 mg Diclofenac (zetpil) gebruiken. Maar u mag dit niet meer dan 3 maal daags extra erbij innemen. Is ondanks deze medicatie de pijnstilling onvoldoende, of zijn er andere redenen dat u deze medicatie niet kunt gebruiken neemt u dan contact op met uw KNO-arts.

Is er kans op complicaties?

Bij iedere operatie, ook bij het verwijderen van amandelen, is er sprake van enig risico. In dit geval is het voornaamste risico een nabloeding. Een normale bloedstolling na de operatie is van groot belang.

Daarom mag u voorafgaand aan deze ingreep geen bloedverdunnende middelen gebruiken. Deze middelen zorgen ervoor dat het bloed minder goed of in het geheel niet stolt. Het gaat hier met name om pijnstillers die acetylsalicylzuur bevatten (Aspirine, Acetosal, Ascal, etc.). Wanneer u wordt begeleid door de trombosedienst en dus antistolling gebruikt, moet u dit absoluut melden aan de behandelend KNO-arts. Eveneens moet u vermelden als er in uw familie aangeboren bloedstollings- stoornissen voorkomen.

De kans op een nabloeding is echter zeer gering en vindt in de regel voornamelijk in de eerste week na de operatie plaats als het wondbed nog niet volledig is genezen en er nog een stolsel aanwezig is. Bij een nabloeding ontstaat een bloeding onder het stolsel. Het is vaak voldoende om onder plaatselijke verdoving het niet goed afsluitende stolsel te verwijderen, zodat een nieuw en beter stolsel ontstaat. Soms is het nodig om de nabloeding onder narcose te behandelen. Mocht u onverhoopt een nabloeding krijgen, zoek dan direct contact met uw huisarts of het ziekenhuis.

Neem direct telefonisch contact op via de afdeling spoedeisende hulp met de dienstdoende KNO-arts als:

u vers (dit is rood) bloed opgeeft of uitspuugt
er een straaltje bloed uit uw neus blijft lopen

Nazorg na het verwijderen van keelamandelen

Wij raden u aan de eerste dagen zachte en afgekoelde voeding te gebruiken. Verder kan bouillon een plezierige afwisseling zijn. Melkproducten worden over het algemeen als plakkerig en vervelend ervaren en koolzuurhoudende dranken als te prikkelend.
Houdt u zich verder een week rustig. In principe zult u na een ruime week hersteld zijn en uw werkzaamheden weer kunnen hervatten.